27.9.12

10 πόλεις του κόσμου που αγαπούν το ποδήλατο

Πολλές χώρες, ανάμεσα στις οποίες και η δική μας, έχουν μια κάπως… ερωτική σχέση με το αυτοκίνητο, το οποίο συχνά και για κάποιους, εκτός από ένα απλό μέσο μεταφοράς, αποτελεί και ένα σύμβολο status.


Με το κόστος των καυσίμων να έχει φτάσει στα ύψη και την προστασία του περιβάλλοντος να έχει γίνει πια επιτακτική ανάγκη, ένα από τα παλαιότερα και απλούστερα μέσα μετακίνησης, το ποδήλατο, έχει έρθει ξανά στο προσκήνιο και σε αρκετές πόλεις έχει αρχίσει να αποτελεί σημαντικό μέρος των σχεδίων αστικής μεταφοράς.

Το ποδήλατο έχει πολλά οφέλη, αλλά και αρκετές απαιτήσεις όσον αφορά στον σχεδιασμό της πόλης, ώστε να είναι ένα ασφαλές μέσο. Πόλεις όπως το Παρίσι, ενώ προσπαθούν να είναι φιλικές προς το ποδήλατο με διάφορα προγράμματα, παραμένουν πολύ μεγάλες και χαώδεις για να το πετύχουν.

Άλλες πάλι αστικές περιοχές σε όλο τον κόσμο, έχουν αναλάβει δράση εδώ και χρόνια με τον κατάλληλο πολεοδομικό σχεδιασμό και αποτελούν πλέον ιδανικές… ποδηλατοπόλεις.

Δείτε μια λίστα με τις 10 πιο φιλικές πόλεις σε όλο τον κόσμο, όπως αναφέρονται στο askmen.com…

No.10 Trondheim, Noρβηγία
Φωτογραφία: http://en.wikipedia.org

Ένα από τα μεγαλύτερα μειονεκτήματα για το ποδήλατο, είναι οι ανηφόρες. Σίγουρα, είναι μια πολύ καλή άσκηση, αλλά η ιδέα του να πάτε ιδρωμένοι με το κοστούμι στο γραφείο, μάλλον δεν είναι και η καλύτερη. Η πόλη Trondheim της Νορβηγίας, έχει βρει μια καινοτόμα λύση για τις ανηφόρες: διαθέτει ανελκυστήρες για τα ποδήλατα, που λειτουργούν περίπου όπως οι αναβατήρες για το σκι και επιτρέπουν στον αναβάτη να «γλιστρά» πάνω σε ένα λόφο, χωρίς να χρειάζεται να κάνει πεντάλ.

No.9 Πεκίνο, Κίνα
Φωτογραφία: http://en.wikipedia.org

Όπως στις περισσότερες αναπτυσσόμενες χώρες, έτσι και στο Πεκίνο, τα αυτοκίνητα αυξάνονται. Ακόμη κι έτσι όμως, το ποδήλατο είναι ο καλύτερος τρόπος για να κυκλοφορήσει κανείς στην πόλη. Αμέτρητα άτομα το κάνουν, οπότε μη νομίσετε ότι θα είστε οι μόνοι που το σκεφτήκατε και η κυκλοφορία των αυτοκινήτων γίνεται τόσο αργά λόγω της συμφόρησης, οπότε και ο κίνδυνος είναι μικρότερος για τους ποδηλάτες. Η πρόσφατη φιλοξενία των Ολυμπιακών Αγώνων από το Πεκίνο, έδωσε το έναυσμα για περισσότερες προσπάθειες βελτίωσης της ποιότητας του αέρα και η προώθηση του ποδηλάτου αποτελεί μια καλή λύση.

No.8 Bαρκελώνη, Ισπανία
Φωτογραφία: http://en.wikipedia.org

Με πρότυπους ποδηλατοδρόμους, σήμανση και χάρτες, να αποτελούν αυτονόητα εργαλεία για τον ποδηλάτη, η Βαρκελώνη έχει δημιουργήσει ένα πράσινο «δαχτυλίδι» που διατρέχει την περίμετρο του αστικού πυρήνα. Αυτή η διαδρομή περιλαμβάνει 100 διαφορετικούς σταθμούς ποδήλατου, ως μέρος του προγράμματος ενοικίασης ποδηλάτων, της πόλης. Έτσι οι ενδιαφερόμενοι διευκολύνονται, έχοντας τη δυνατότητα να παίρνουν ένα ποδήλατο σε ένα σταθμό και να το αφήνουν σε έναν άλλο.

No.7 Βασιλεία, Ελβετία
Φωτογραφία: http://en.wikipedia.org

Η Βασιλεία διαθέτει διαδρομές, αποκλειστικά για τους ποδηλάτες, που μάλιστα είναι σχεδιασμένες ακόμη και για ασφάλεια στις στροφές. Δεν το βρίσκει κανείς εύκολα αυτό! Η Βασιλεία υποστηρίζει επίσης ένα ισχυρό δίκτυο προγραμμάτων ενοικίασης ποδηλάτων, που επιτρέπουν στους τουρίστες και τους κατοίκους να κάνουν βόλτες, χωρίς να πρέπει να σκέφτονται πού θα αφήσουν το ποδήλατό τους.

No.6 Portland, Όρεγκον, ΗΠΑ
Φωτογραφία: http://en.wikipedia.org

Το Πόρτλαντ, όπως και οι περισσότερες πόλεις στη δυτική ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών, έχει διάφορα πληθυσμιακά κέντρα που συνδέονται με δρόμους που δρουν σαν αρτηρίες. Έχει όμως και κάτι διαφορετικό: μέσω των οι ποδηλατοδρόμων που συνδέουν τις αστικές γειτονιές, οι ποδηλάτες μπορούν να «ξεχάσουν» το αυτοκίνητο. Η πόλη προσφέρει επίσης χαμηλού κόστους ποδήλατα στους κατοίκους που βρίσκονται σε πιο δυσμενή οικονομική κατάσταση, τα οποία είναι πλήρως εξοπλισμένα με κράνος, κλειδαριά, αντλία, χάρτες, ακόμη και αδιάβροχο. Με περισσότερα από 420 χλμ. διαδρομών, το Πόρτλαντ έχει επιτύχει ένα ποσοστό 9% μετακινούμενων με ποδήλατο -αρκετά σημαντικό για τις αυτοκινητοκεντρικές ΗΠΑ.

No.5 Μόντρεαλ, Καναδάς
Φωτογραφία: http://en.wikipedia.org

Πριν από δύο χρόνια, το Μόντρεαλ ξεκίνησε ένα φιλόδοξο σχέδιο 134 εκατ. δολαρίων, για να αναδιοργανώσει τους ποδηλατοδρόμους της πόλης και να δημιουργήσει μια πιο φιλική για τους ποδηλάτες πόλη. Το σχέδιο περιελάμβανε σημεία για parking και κλείδωμα των ποδηλάτων με πρότυπα παρκόμετρα –που μείωσε την πρακτική να κλειδώνονται τα ποδήλατα σε οποιοδήποτε σταθερό σημείο. Η πόλη μπορεί να υπερηφανεύεται σήμερα για 3.800 περίπου χλμ. ποδηλατικών διαδρομών, με σχέδια για επέκταση. Το Μόντρεαλ διαθέτει επίσης, το πρώτο πρόγραμμα «μοιράσματος» ποδηλάτων στη Βόρεια Αμερική, το πρόγραμμα Bixi. Η εταιρεία έχει κάνει τόσο μεγάλη επιτυχία, που έχει δώσει το παράδειγμα σε πόλεις όπως το Λονδίνο, η Μελβούρνη, η Μινεάπολη και η Ουάσιγκτον.

No.4 Curitiba, Bραζιλία
Φωτογραφία: http://en.wikipedia.org

Η Curitiba είναι ίσως η πιο καλά σχεδιασμένη πόλη στον κόσμο και η λήψη μέτρων για τα ποδήλατα, αποτελεί μέρος αυτού του σχεδίου. Η πόλη προωθεί το ποδήλατο ως μέσο μεταφοράς και μετακίνησης για περισσότερα από 40 χρόνια και το αποτέλεσμα είναι η πανταχού παρουσία ποδηλατοδρόμων. Οι Βραζιλιάνοι έχουν δεσμευτεί για εναλλακτικά καύσιμα και φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους μετακίνησης. Εκτός από τις υποδομές, μια μεγάλη, ζωντανή και προσανατολισμένη στο ποδήλατο, κοινότητα, προωθεί το ποδήλατο ως εναλλακτική λύση για την κυκλοφοριακή συμφόρηση των αυτοκινήτων.

No.3 Μπογκοτά, Κολομβία
Φωτογραφία: http://en.wikipedia.org

Αν και μερικά από τα δημόσια προγράμματα για τα ποδήλατα στη Μπογκοτά, δεν είναι τόσο ισχυρά όσο εκείνα στην Ευρώπη, ή ακόμη και στην Αμερική, η πρωτεύουσα της Κολομβίας, έχει ένα δημογραφικό πλεονέκτημα που την καθιστά φιλική προς το ποδήλατο πόλη. Μόνο το 13% των κατοίκων της έχουν αυτοκίνητα, κάτι που κάνει τα ποδήλατα μια αναγκαιότητα. Μάλιστα, μια φορά την εβδομάδα, η πόλη κλείνει πάνω από 112 χλμ. δρόμων, για την κυκλοφορία των οχημάτων κι έτσι οι ποδηλάτες, όσοι κάνουν τζόκινγκ, πατίνια και βόλτες με τα πόδια, μπορούν να απολαύσουν τους δρόμους χωρίς φόβο.

No.2 Κοπεγχάγη, Δανία
Φωτογραφία: http://en.wikipedia.org

Σήμερα, το 32% των κατοίκων της Κοπεγχάγης, πηγαίνουν στη δουλειά με το ποδήλατο, σε τακτική βάση. Η ποδηλατική κουλτούρα της πόλης, πηγαίνει τόσο μακριά, ώστε να επιτρέπει την ενοικίαση ποδηλάτου δωρεάν, υπό την έννοια ότι η προκαταβολή σας επιστρέφεται όταν επιστρέψετε το ποδήλατο. Η υπάρχουσα υποδομή για τα ποδήλατα στη Δανία, έχει επιτύχει μετακινήσεις που είναι γρήγορες, πρακτικές και οικονομικές.

No.1 Άμστερνταμ, Ολλανδία
Φωτογραφία: http://en.wikipedia.org

Το Άμστερνταμ βρίσκεται στην κορυφή όσον αφορά στη λίστα των φιλικών πόλεων προς το ποδήλατο. Σχεδόν το 40% του συνόλου των μετακινήσεων που λαμβάνουν χώρα στην πόλη, γίνεται με ποδήλατο. Δημόσια ποδήλατα είναι διαθέσιμα προς ενοικίαση, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη σχέδια για τη δημιουργία ενός τεράστιου πάρκινγκ για ποδήλατα στον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης, ουσιαστικά εξαλείφοντας κάθε ανάγκη για τα ιδιωτικά αυτοκίνητα.


Βαθμολόγησέ το!
{[['']]}
Κάνε το πρώτο σχόλιο!

Εδώ η άποψή σου "μετράει".
Αρκεί να είναι κόσμια. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...