Κλικ εδώ για το πρώτο μέρος
13. Το Concorde διέθετε 8 ρόδες στο κεντρικό σύστημα προσγείωσης, ενώ στο αντίστοιχο μπροστινό άλλες 2. Τα ελαστικά στο εσωτερικό τους περιείχαν άζωτο για να αποφεύγονται οι πιθανές εκρήξεις από την υπερθέρμανση των φρένων. Στο Concorde εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το σύστημα anti – lock της Dunlop, το οποίο εμπόδιζε τους τροχούς να μπλοκάρουν τη στιγμή που βρίσκονταν στην ανώτατη ταχύτητα, προσφέροντας έτσι ασφάλεια στο φρενάρισμα της προσγείωσης, ειδικά σε συνθήκες βροχής.
Τμήμα από το υδραυλικό σύστημα των τροχών.
14. Περίπου 5 εκατομμύρια επιβάτες έχουν πετάξει υπερηχητικά στα 27 χρόνια που διήρκεσαν οι επιβατικές πτήσεις του Concorde (1976-2003). Ο μεγαλύτερος σε ηλικία άνθρωπος που έζησε την υπερηχητική εμπειρία ήταν η Βρετανίδα Eva Woodman, 105 ετών από το Μπρίστολ, η οποία απόλαυσε μια 90λεπτη πτήση του Concorde τον Μάιο του 1998 πάνω από τον Βισκαϊκό κόλπο. Ο πιο συχνός όμως επιβάτης, ήταν ένα στέλεχος πετρελαϊκής εταιρείας, με 70 υπερατλαντικές πτήσεις μέσα σε ένα χρόνο. Τα Concorde της British Airways και της Air France πραγματοποίησαν συνολικά περίπου 100.000 πτήσεις.
Οι ρόδες στο κεντρικό σύστημα προσγείωσης του Concorde.
15. Στο τέλος της δεκαετίας του ’50, η Μεγάλη Βρετανία, η Γαλλία και η Σοβιετική Ένωση θέλησαν να αναπτύξουν υπερηχητικές μεταφορές. Η βρετανική «Bristol Aeroplane Company» και η γαλλική «Sud Aviation» εργάζονταν πάνω στα πρωτότυπα σχέδιά τους, όμως το τεράστιο κόστος έρευνας και κατασκευής ώθησε τις κυβερνήσεις των δυο κρατών να συνεργαστούν. Έτσι, το 1962 υπογράφηκε το σύμφωνο ανάμεσα στην «British Aircraft Corporation» και την «Aerospatiale», που προέβλεπε κοινό σχεδιασμό, ανάπτυξη και κατασκευή ενός υπερηχητικού αεροσκάφους μέσα στην επόμενη εξαετία. Το κονσόρτσιουμ έλαβε αρχικά παραγγελίες από τις Air France, BOAC (μετέπειτα British Airways) και Pan Am.
Δίπλα στο Boeing 747, αεροδρόμιο Heathrow.
16. Η αρχική ονομασία του αεροσκάφους ήταν Concorde, λίγο αργότερα όμως οι Βρετανοί το άλλαξαν σε Concord, χωρίς το τελικό «e». Το 1967 πάντως, ο Βρετανός Υπουργός τεχνολογίας, Tony Benn, ανακοίνωσε ότι είχε αποφασίσει να επαναφέρει την ονομασία Concorde. Φυσικά οι σοβινιστές Άγγλοι έγιναν έξαλλοι, όμως ο Benn τους καθησύχασε μια και καλή, λέγοντας πως το «e» στο τέλος αντιπροσώπευε τις λέξεις «Excellence (υπεροχή), England, Europe και Entente (συνεννόηση)».
Μαζί με τα Red Arrows στο χρυσό Ιωβηλαίο της Ελισάβετ, 2002.
17. Γάλλοι και Βρετανοί κατασκεύασαν δυο πρωτότυπα στην Τουλούζη (Aerospatiale) και το Μπρίστολ (Filton) αντίστοιχα. Τα δυο Concorde πέρασαν από εξαντλητικά τεστ, ο αριθμός των οποίων αποτελεί παγκόσμιο ρεκόρ μέχρι σήμερα στην ιστορία της πολιτικής αεροπορίας. Χρειάστηκαν συνολικά 5.335 ώρες δοκιμών – εκ των οποίων οι 2.000 σε υπερηχητικές ταχύτητες – μέχρι να εκδοθεί το πτητικό πιστοποιητικό το 1969 (την ίδια χρονιά που το πήρε και το Boeing 747). Το γαλλικό πρωτότυπο με την ονομασία 001 ήταν αυτό που πραγματοποίησε την παρθενική πτήση στις 2 Μαρτίου του 1969, αλλά και αυτό που έκανε την πρώτη υπερηχητική πτήση την 1η Οκτωβρίου του ίδιου έτους. Οι Βρετανοί απογείωσαν το δικό τους πρωτότυπο (002) στις 9 Απριλίου του ’69.
Η χαρακτηριστική αεροδυναμική άτρακτος του Concorde.
18. Οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις του Concorde αύξησαν σημαντικά το ενδιαφέρον των αεροπορικών εταιρειών παγκοσμίως. Έτσι, μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα, 15 από αυτές – ανάμεσά τους η Lufthansa, η TWA, η Qantas, αλλά και η Ολυμπιακή – παράγγειλαν συνολικά 70 αεροσκάφη. Η μεγάλη πετρελαϊκή κρίση όμως του 1973, σε συνδυασμό με την εντυπωσιακή συντριβή του σοβιετικού Tupolev Tu-144 στη διάρκεια επίδειξης στο Παρίσι, αλλά και των περιβαλλοντικών προβληματισμών λόγω της ρύπανσης και των sonic booms, ακύρωσε όλες τις παραγγελίες, με αποτέλεσμα τελικά μόνο η British Airways και η Air France να διαθέτουν Concorde στο στόλο τους.
Concorde και Tupolev Tu-144, τα δυο επιβατικά υπερηχητικά.
19. Η στενότητα του χώρου στην καμπίνα του Concorde, στερούσε τη δυνατότητα ύπαρξης των συνηθισμένων σε άλλα αεροπλάνα ανέσεων, όπως οθόνες βίντεο κλπ. Επιπρόσθετα, τα καθίσματα δεν μπορούσαν να μετακινηθούν προς τα πίσω, ενώ απουσίαζαν το σαλόνι και το μπαρ ορθίων (που υπήρχαν στο Boeing 747). Ακόμα και ο αποθηκευτικός χώρος πάνω από τις στενές δερμάτινες θέσεις ήταν τόσο μικρός, ώστε απαγορευόταν στους επιβάτες να έχουν μαζί τους χειραποσκευές. Για να εξισορροπηθεί η απουσία αυτών των ανέσεων, το σέρβις στο Concorde ήταν πραγματικά βασιλικό. Οι αεροσυνοδοί σέρβιραν στους επιβάτες λουκούλλεια γεύματα, ακριβές σαμπάνιες και χαβιάρι με ασημένια μαχαιροπίρουνα, ενώ στο τέλος της πτήσης τους γέμιζαν με αναμνηστικά δώρα.
Οι εντυπωσιακές "γραμμές" του Concorde.
20. Συνολικά έχουν κατασκευαστεί 20 Concorde. Τα δυο πρωτότυπα, δυο προ-εργοστασιακά αεροσκάφη και 16 αεροσκάφη μαζικής παραγωγής. Στη διάρκεια των 27 χρόνων πτητικής του λειτουργίας, το Concorde αποδείχτηκε ασφαλές εκτός από το ένα και μοναδικό δυστύχημα στις 25 Ιουλίου του 2000 στο Παρίσι, που αποτέλεσε την αρχή του τέλους για το υπερηχητικό γαλλοβρετανικό «θαύμα». Την ώρα που η πτήση 4590 της Air France τροχοδρομούσε στο «Charles de Gaulle» έτοιμη να απογειωθεί, ένα κομμάτι τιτάνιου (3cm X 50 cm) που βρισκόταν στο διάδρομο, έσκασε το ένα από τα λάστιχα, το οποίο εξερράγη. Μετά την έκρηξη του ελαστικού, ένα κομμάτι της σαμπρέλας βάρους 4.5 κιλών, συγκρούστηκε με ταχύτητα 300 χλμ/ω με τον κάτω σκελετό του αεροσκάφους, τρυπώντας ένα από τα τεπόζιτα καυσίμων (μετά το δυστύχημα, οι τεχνικοί του Concorde χρησιμοποίησαν αλεξίσφαιρα τεπόζιτα για να αποφευχθούν ανάλογα προβλήματα). Από εκεί και μετά ανέλαβε ο νόμος του Murphy με αποτέλεσμα το Concorde να καταπέσει πάνω σε ένα ξενοδοχείο λίγο έξω από το αεροδρόμιο, προκαλώντας το θάνατο των 100 επιβατών, του 9μελούς πληρώματος και 4 ανθρώπων στο έδαφος.
Το Concorde φλέγεται αμέσως μετά την απογείωση, 25/7/2000.
21. Το 1979 βγήκε στις αμερικάνικες αίθουσες η ταινία «The Concorde…Airport ’79», με πρωταγωνιστές τους Αλέν Ντελόν, Ρόμπερτ Βάγκνερ και Σίλβια Κριστέλ. Επρόκειτο για μια κινηματογραφική «πατάτα» που χτυπήθηκε αλύπητα από τους κριτικούς και πήγε άπατη στο box office. Το πραγματικό όμως ενδιαφέρον της ταινίας βρισκόταν στο αεροσκάφος που χρησιμοποιήθηκε στα γυρίσματα. Ήταν το Concorde 203 F-BTSC, το ίδιο που συνετρίβη 21 χρόνια αργότερα, τον Ιούλιο του 2000 στο Παρίσι.
Το μνημείο στο σημείο της πτώσης του Concorde στο Παρίσι, 2000.
22. Σημαντικές ημερομηνίες στην ιστορία του Concorde: Α) 1 Οκτωβρίου 1969 – η πρώτη υπερηχητική πτήση. Β) 20 Σεπτεμβρίου 1973 – το βρετανικό πρωτότυπο 002 προσγειώνεται στο Ντάλας στην πρώτη επίσκεψη του Concorde στις ΗΠΑ. Γ) 17 Ιουνίου 1974 – το Concorde πραγματοποιεί την πρώτη διπλή υπερατλαντική πτήση σε μια μέρα. Δ) 21 Ιανουαρίου 1976 – πρώτη επιβατική υπερηχητική πτήση του Concorde (η British Airways πετά από το «Heathrow» στο Μπαχρέιν). Ε) 22 Νοεμβρίου 1977 – πρώτη επιβατική πτήση από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη. ΣΤ) 11 Αυγούστου 1999 – δυο Concorde πετούν σε υπερηχητικό σχηματισμό «κυνηγώντας» την ολική έκλειψη ηλίου. Ζ) 4 Ιουνίου 2002 – το Concorde πετάει σε σχηματισμό με τα Red Arrows στα πλαίσια του εορτασμού του χρυσού Ιωβηλαίου της βασίλισσας Ελισάβετ.
Γάλλοι αποχαιρετούν το Concorde στο Charles de Gaulle, 2003.
23. Στις 10 Απριλίου του 2003 η British Airways και η Air France εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση, με την οποία ενημέρωναν την αναστολή των πτήσεων του στόλου των Concorde. Οι κύριες αιτίες ήταν οι συνέπειες στη διεθνή αεροπλοΐα μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 και – κυρίως – το υψηλότατο κόστος συντήρησης των συγκεκριμένων αεροσκαφών. Στις 27 Ιουνίου του 2003 το Concorde F-BVFC της Air France πραγματοποίησε την τελευταία πτήση των Γάλλων, ενώ οι Βρετανοί ακολούθησαν 4 μήνες αργότερα, με την τελευταία πτήση Concorde της British Airways να προσγειώνεται στις 24 Οκτωβρίου του 2003 στο «Heathrow».
Χιλιάδες Βρετανοί αποχαιρετούν το Concorde στο Bristol, 2003.
24. Από τα 20 Concorde που κατασκευάστηκαν, ένα έχει αποσυναρμολογηθεί, ένα καταστράφηκε στο δυστύχημα του Παρισιού και τα υπόλοιπα 18 εκτίθενται σε μουσεία. Επτά βρίσκονται στη Μεγάλη Βρετανία, έξι στη Γαλλία, τρία στις ΗΠΑ, ένα στη Γερμανία και ένα στα νησιά Μπαρμπάντος. Το γαλλικό πρωτότυπο 001 εκτίθεται στο «The Museum of Air and Space» στο Le Bourget της Γαλλίας, ενώ το βρετανικό πρωτότυπο 002 φιλοξενείται στο «Fleet Air Arm Museum»,στο Yeovilton της Αγγλίας.
Παροπλισμένο Concorde, "μουσείο" της υπερηχητικής εποχής του 20ου αιώνα...
Η τελευταία προσγείωση του Concorde
Πληροφοριακό βίντεο για το σχεδιασμό του Concorde
Βαθμολόγησέ το!
{[['']]}
Εδώ η άποψή σου "μετράει".
Αρκεί να είναι κόσμια. :)